13.10.2023
Rozpoczął się nowy rok szkolny, a Twoje dziecko ma problemy z nauką, nie może się skupić, jest nadpobudliwe, nadmiernie ruchliwe, nie potrafi usiedzieć w miejscu? Bardzo mocno się przytula, wręcz wiesza na innych, nie lubi mycia i czesania włosów, obcinania paznokci, a metki zawsze trzeba wycinać? To mogą być zaburzenia integracji sensorycznej. Ponad to ma brzydkie pismo i myli litery? Nie zawsze jest to symptomem dysleksji, tylko zaburzeniem percepcji wzrokowej. A może wraca ze szkoły zmęczone, skarży się, że jest za głośno, nadmiernie reaguje na dźwięki otoczenia? Może warto sprawdzić, czy to nie zaburzenia przetwarzania słuchowego? Czy dziecko nie potrafi wykonać złożonych zadań
z chociażby dwóch poleceń? Być może, to dyspraksja popularnie nazywana syndromem niezdarnego dziecka. Przejawia się ona dużymi trudnościami lub niemożnością wykonania prostych i złożonych zadań ruchowych, pomimo rozumienia instrukcji i braku zaburzeń
o charakterze neurologicznym. To wszystko to właśnie integracja sensoryczna.
Wszystkie wymienione objawy mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka i jego edukację.
Każdy z nas przetwarza bodźce zmysłowe już od momentu przyjścia na świat. Integracja tych bodźców kształtuje nasze postrzeganie świata i wpływa na nasze zachowanie. Zaburzenia Integracji Sensorycznej, to w dzisiejszym świecie bardzo często używany termin w diagnostyce pedagogicznej i neurologicznej. Problem ten dotyka Nas wszystkich. Istnieje pięć zmysłów: dotyk, węch, smak, słuch oraz wzrok, jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia trzech układów sensorycznych. Są to układy dotykowy, przedsionkowy i prioprioceptywny. Powinny one nie tylko funkcjonować prawidłowo, ale również współpracować ze sobą, w przeciwnym razie dziecko doświadcza kłopotów dotyczących interakcji z otoczeniem, a także rozpoznawania sygnałów wysyłanych przez własny organizm.
Czym są zaburzenia integracji sensorycznej? To skomplikowany proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów, organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w działaniu. Integracja Sensoryczna rozwija się u większości dzieci w wyniku typowych aktywności. Czasami proces ten może ulec zakłóceniu – pojawiają się zaburzenia w rozwoju emocjonalnym i ruchowym, kłopoty z przystosowaniem się do środowiska oraz trudności w nauce.
Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych uczniów chcemy im pomóc w prawidłowym rozwoju i zapewnić im najlepsze warunki edukacyjne. Podjęliśmy więc działania prowadzące do utworzenia sali do Integracji Sensorycznej. Dzięki wsparciu sponsorów zewnętrznych, udało się zakupić specjalistyczny sprzęt.
Specjalne zajęcia z wykorzystaniem huśtawek, drabinek gimnastycznych, lin, deskorolek i innych sprzętów wpływają na poprawę pracy ośrodkowego układu nerwowego, zwiększenie koncentracji i koordynacji ruchowej oraz wzrokowo-ruchowej. Na zajęciach dzieci ćwiczą głównie te obszary, które wymagają usprawnienia. Są to zajęcia na których terapeuta podąża za dzieckiem.
Ideą powstania tej sali było dążenie do tego, żeby każdy nasz uczeń miał zapewnione warunki do rozwoju swojego potencjału, swoich zdolności, a kiedy tego potrzebuje – otrzymał odpowiednie wsparcie.
Oficjalne otwarcie sali odbyło się w piątek 13.10.2023 r. Pragniemy podziękować wszystkim sponsorom oraz osobom, które pomagały przy tym niezwykłym projekcie. Bez Państwa pomocy, nie udałoby się.
„Nadzieja przychodzi do człowieka wraz z drugim człowiekiem” (Dante Alighieri)
Serdeczne podziękowania dla osób i instytucji, które wsparły powstanie gabinetu:
HG Solutions Sp. z o.o. PL
Gdynia Container Terminal
Ocean Network Express
The North Event
Zarząd Morskiego Portu Gdynia
Morska Agencja Gdynia
Loconi Intermodal
Speedway Freight Services
Uni-logistics
e-containers.eu
ECU Worldwide
Nautiqus
IT-Logistics
Geoings Polska
Anisto – Gabinet Integracji Sensorycznej
Senso Dzieci – Sopocki Ośrodek Integracji Sensorycznej
Sklep Mimii Sp. z o.o.
Sklep Vest – Pol
Empis.pl
PSTiS
Mojebambino.pl
Rada Rodziców
Rodzice
Dziecko chce i potrafi się samodzielnie uczyć, jeżeli tylko stworzy się mu warunki sprzyjające rozwojowi
81-392 Gdynia
Słowackiego 53