30.04.2023
Międzynarodowy Dzień Jazzu (ang. International Jazz Day) – święto proklamowane w listopadzie 2011 roku na 36. sesji Konferencji Generalnej UNESCO. Obchody wyznaczono na 30 kwietnia. Data obchodów powiązana jest z obchodzonym w kwietniu w Stanach Zjednoczonych miesiącem jazzu.
W deklaracji z okazji pierwszych obchodów Dnia Irina Bokowa – dyrektor generalna UNESCO, napisała:
Ustanowienie Dnia Jazzu ma na celu podniesienie świadomości społeczności międzynarodowych na temat sztuki jazzu, jego korzeni, stylów i oddziaływań oraz podkreślenie znaczenia tego gatunku muzyki jako ważnego środka komunikacji społecznej.
Inauguracja odbyła się w Paryżu 27 kwietnia 2012 roku a rozpoczęli ją: Dyrektor Generalna i Ambasador Dobrej Woli UNESCO Herbie Hancock. Z tej okazji odbyły koncerty, wykłady i dyskusje prezentujące twórczość Marcusa Millera, Barbary Hendricks, Hugh Masekeli i wielu innych.
Celem obchodów jest uznanie dla sztuki jazzu i jego przedstawicieli, którzy na przestrzeni dziesięcioleci wykreowali wiele gatunków i stylów jazzowych oraz ukazanie jazzu jako pięknej muzyki, dającej ludziom radość i satysfakcję.
Ponad 60-letnia "Szkoła na Kamiennej Górze" ma w najnowszej historii muzyki jazzowej i rockowej swój skromny udział. Absolwentami szkoły i koncertującymi muzykami są:
Agata Nasiadka - wokalistka i frontmenka zespołu „Agata Nasiadka”. Studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Od 2019 działa z czwórką wspaniałych muzyków w zespole Agata Nasiadka. Jego członkowie tworzą muzykę łączącą mocniejsze brzmienia z kobiecą delikatnością. Tęsknią za czasami, w których rock był manifestem wolności i autentyczności. Określają się jako mieszanka pięciu osobowości i pięciu różnych temperamentów – wszystko to łączą w swojej muzyce.
W trakcie ostatnich 3 lat doświadczyłam tego, jak utwory z szuflady mogą trafić na scenę, ba... nawet na niej wybrzmieć i poruszyć widownię. To niesamowite uczucie, kiedy twoja muzyka, mimo, że znana wąskiemu gronu, może towarzyszyć innym w ich codzienności - powodować radość, a czasem pocieszać w smutkach.
W 2021 roku premierę miała debiutancka EPka „Love and Hate”.
Maksymilian Kreft - perkusista młodego pokolenia. Umiejętność gry na zestawie perkusyjnym zaczął rozwijać w wieku 14 lat pod okiem takich perkusistów jak: Paweł Osicki, Grzegorz Sycz, Adam Golicki. W wieku 16 lat zaczął występować z czołowymi muzykami trójmiejskiej sceny jazzowej. Jako siedemnastolatek otrzymał indywidualną nagrodę na Festivalu Jazz nad Odrą z zespołem Marcin Janek Extradition Quintet, a zespół wywalczył trzecie miejsce. Zespół został wyróżniony podczas "Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych" w Gdyni. Maksymilian Kreft był uczestnikiem warsztatów New York Jazz Masters - m.in z Aaronem Goldbergiem, Dena Derose, Miguelem Zenonem, Luques Curtisem, Ali Jacksonem, Mikem Moreno. Występował na Sopot Molo Jazz Festival, Vertigo Summer Jazz Festival, Jazz w lesie, Jazz nad Odrą, Sopot Jazz Festival.
Grał z: Przemkiem Dyakowskim, Jackiem Siciarkiem, Januszem Mackiewiczem, Marcinem Jankiem, Pawłem Urowskim, Marcinem Bożkiem, Iloną Damięcką, Mikołajem Trzaską, Dominikiem Bukowskim, Marcinem Wądołowskim i wieloma innymi.
Swobodnie porusza się w różnych stylistykach muzycznych. Najlepiej odnajduje się w jazz fusion i modern jazz.
Obecnie udziela się między innymi w zespołach: Marcin Janek Extradition Quintet, Gdynia Improvisers Orchestra, Marta Szefke Groove Band, Tribute to Frank Sinatra, Adam Skorczewski Quintet, Blues Connetctions, Rama111, Leśne Zwierzęta oraz jako muzyk sesyjny. Brał udział w nagraniu składanki Gdynia 1988-2018.
Filip Arasimowicz - kontrabasista, gitarzysta basowy. Instrumentalnie kształci się od 2008 roku. Od 2010 roku w Państwowej Szkole Muzycznej w Gdyni, a od 2014 studiuje jazz i muzykę estradową pod okiem dra Piotra Kułakowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Mimo młodego wieku ma za sobą wiele osiągnięć: m.in.: pracę jako muzyk w Centrum Kultury w Gdyni, emisje autorskich nagrań w Radiu Gdańsk, udział w ogólnopolskich przeglądach i konkursach - pierwsza nagroda na 3. przeglądzie Musical Youth w Domu Kultury Morena.
Pasjonat muzyki w każdej postaci; improwizację jazzowa upatruje sobie jako szczególne medium, w które mimo ponad stuletniej historii wciąż może tchnąć powiew świeżości i aktualności.
Dziecko chce i potrafi się samodzielnie uczyć, jeżeli tylko stworzy się mu warunki sprzyjające rozwojowi
81-392 Gdynia
Słowackiego 53