Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wizerunek dziecka w internecie. Publikować czy nie?

Wizerunek dziecka w internecie. Publikować czy nie?

17.09.2025

 

Przywiązujmy większą wagę do wizerunku dzieci w internecie

Każdego dnia do sieci trafiają miliony zdjęć zawierające wizerunki dzieci. Zarówno osoby zamieszczające takie materiały, jak i te, które wyraziły zgodę na publikację fotografii małoletnich, nie zdają sobie sprawy z możliwych konsekwencji obecności w internecie tego rodzaju danych.

Jak przypomina prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosław Wróblewski, „wizerunek to dana osobowa i dobro osobiste. W przypadku dzieci warto wykazać się szczególną ostrożnością w jego przetwarzaniu i rozpowszechnianiu. Dorośli powinni znać nie tylko przepisy, ale i możliwe negatywne skutki publikowania tego typu materiałów w internecie, aby móc lepiej chronić dzieci”.

– „To aspekt nie tylko legalny, ale i etyczny” – dodaje prezes UODO.

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się komentarze i wątpliwości dotyczące zakresu zgód na przetwarzanie wizerunku nieletnich. Rodzice i opiekunowie nie rozumieją także, że regulaminy choćby takich przedsięwzięć jak imprezy sportowe nagminnie zawierają w sobie prośby o zgodę na udostępnianie wizerunku, które formułowane są w bardzo szerokim zakresie. Zgody takie nierzadko zawierają też warunek uczestnictwa dzieci w danym przedsięwzięciu, a organizatorzy imprez z udziałem nieletnich przypisują sobie prawo wykorzystywania ich wizerunku w dowolny i niemal nieograniczony sposób. W regulaminach pojawiają się również takie sformułowania jak „licencja na wykorzystanie zdjęć” w celach promocyjnych, co wiąże się z przetwarzaniem wizerunku na ogromną skalę (także np. przez sponsorów imprezy, a nie samego jej organizatora), w tym nieograniczoną terytorialnie i czasowo, co może rodzić szereg niebezpiecznych konsekwencji dla nieletnich. Tego rodzaju licencje zawierają też możliwość umieszczania wizerunku w różnych kontekstach, w połączeniu z komentarzami oraz innymi materiałami, np. filmowymi, które z kolei mogą podlegać dowolnemu montażowi. Później już, na każdym etapie takiego przetwarzania, organizator nie musi pytać o zgodę opiekunów czy rodziców dotyczącą akceptacji produktu finalnego, w którym pojawia się wizerunek.

Problem w tym, że informacje o wymaganych zgodach są zamieszczane przez organizatorów w załącznikach do regulaminów, które niestety nie są czytane przez opiekunów i rodziców. Nie zmienia to jednak faktu, że zgoda na udział dziecka w danym przedsięwzięciu nie może być utożsamiana ze zgodą na przetwarzanie jego wizerunku, a niestety w praktyce obie te kwestie są łączone, często z racji samej wygody działania organizatora, który rzadko konsultuje swoje postępowanie, np. z inspektorem ochrony danych.

Możliwym rozwiązaniem w takich przypadkach może być wyrażenie przez rodzica lub opiekuna wymuszanej w ten sposób przez organizatora zgody (czyli akceptacja przetwarzania wizerunku jako warunku wzięcia udziału w przedsięwzięciu), a chwilę później wycofanie zgody na przetwarzanie wizerunku, na co pozwalają przepisy RODO. Wówczas nie powinno to skutkować wycofaniem nieletniego z udziału w imprezie. Rodzice i opiekunowie nie mają bowiem świadomości, że w takich sytuacjach to właśnie RODO stanowi najważniejszy punkt odniesienia.

Urząd Ochrony Danych Osobowych zawsze zwraca uwagę, że konsekwencje publikacji wizerunków nieletnich mogą być bardzo negatywne w skutkach – stanowić pożywkę dla hejtu, cyberprzemocy, tworzenia prześmiewczych memów, krzywdzących deepfake’ów, kradzieży cyfrowej tożsamości. Mogą nawet w drastycznych przypadkach zasilać fora popularne wśród osób o skłonnościach pedofilskich. Zdarza się, że materiały tego typu w sposób ewidentny naruszają godność dziecka czy relacje z dorosłymi.

Dlatego po raz kolejny zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem, przygotowanym wspólnie przez UODO i Fundację Orange, pt. „Wizerunek dziecka w internecie. Publikować czy nie?”. Powstał on głównie z myślą o osobach pracujących w organizacjach i placówkach, których zadaniem jest troska o dobro i bezpieczeństwo dzieci. Z wielu tych wskazówek skorzystają także media czy osoby prywatne. Poradnik opisuje, jakiej ochronie podlega wizerunek, jak poprawnie skonstruować zgodę na jego rozpowszechnianie i obala najpopularniejsze mity z tym związane. Zawiera też listę potencjalnych ryzyk, które wiążą się z publikowaniem wizerunków dzieci w internecie.

Poradnik dostępny jest poniżej.

 

Data dodania: 2025-09-17 10:18:22
Data edycji: 2025-09-17 10:22:05
Ilość wyświetleń: 4

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

Dziecko chce i potrafi się samodzielnie uczyć, jeżeli tylko stworzy się mu warunki sprzyjające rozwojowi

Celestyn Freinet
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej